4 ـ گرچه بسیاری از حقایق مبتنی بر عدد هفت است;
ایام هفته، هفت آسمان، هفت زمین، هفت منزل سلوک،
هفت شهر عشق، هفت دور طواف،
هفت مرتبه سعی صفا و مروه،
هفت بار جمره و هفت دوزخ،
ولی فلسفه ابتنای این حقایق بر ما آنطوری که باید روشن نیست.
شاید هفت بار سعی صفا و مروه اگر با خلوص نیت
و اخلاص حال و توجه به محبوب انجام گیرد،
که تعظیم شعار دوست با آن هفت مرتبه تحقق پیداکند،
از باب رحمت و لطف حضرت او سبب نجات
از هفت طبقه دوزخ با قبول توبه انسان در پیشگاه او شود،
که اگر فلسفه و حکمت این هفت مرتبه سعی صفا و مروه
نجات از هفت دوزخ باشد، بهره ای بسیار عظیم
که در میان بهره های انسان کم نظیر است نصیب آدمی شده،
و اگر حکمت آن در صورت توجه به حقیقت سعی
آزاد کردن چشم و گوش و زبان، و دست و شکم و شهوت
و قدم از گناهان و معاصی باشد،
و اینکه در مسعی برای پاک نگاه داشتن
این هفت عضو رئیسه جسم با خداوند مهربان
پیمان بسته شود باز سودی دریاوار
از سعی صفا و مروه به انسان رسیده،
و اگر فلسفه آن در هر مرتبه از سعی زدودنِ
شهوت بی قید و بند و دو میوه تلخ آن حرص و بخل،
و غضب و دو اثر جهنمی آن عجب و کبر،
و هوا و سه ثمره خطرناک آن کفر و بدعت و حسد باشد،
نظرات شما عزیزان: